Framtidens E-logistik – snabbt, nära och friktionsfritt!

Det ska gå snabbt, de ska ske nära och det ska bara fungera!

Det viktigaste för framtidens e-logistik är att säkra kundupplevelsen och då måste konsumenten få bestämma mer, supersnabba leveranser och hemleveranser kommer bli avgörande i ett konsumentstyrt samhälle. Per Ljungberg, VD, Svensk Digital Handel har gett oss en inblick i hans syn på framtidens logistik och Kina som vägvisare

Du kommer tala om leveransekonomi, hur viktiga är leveranserna för en fungerande e-handel?Leveransen är kanske den enskilt viktigaste delen inom e-handeln för att skapa en bra kundupplevelse. Det ska gå snabbt, de ska ske nära där jag är och framförallt – det ska bara fungera! Framöver tror jag också hållbarhetsaspekten kommer öka väsentligt.

Leveransekonomi innebär att en vara ska leverans närmare, snabbare och mer hållbarhet? Vad innebär detta egentligen – vill du utveckla?

Att kunna få varan direkt när jag är i butik är kanske den fysiska butikens främsta konkurrensfördel gentemot e-handel. För att e-handel inte bara ska konkurrera med pris och utbud är snabbhet ofta en viktig aspekt för att du som konsument ska välja e-handel. Ibland vill och behöver man få en vara levererad genast till den plats jag befinner mig på. Då måste e-handeln kunna erbjuda det. Samtidigt måste e-handeln hjälpa konsumenterna att göra hållbara val även när det kommer till leveransen.

Delar av omvärlden, där ibland Kina, har redan kommit långt med sin leveransekonomi – vad är det som gör att Sverige ligger efter här?

Kina har från början byggt sin logistik för att leverera direkt hem till en konsument. De traditionella och dominerande logistikaktörerna på svenska marknaden är ursprungligen utvecklade för att leverera varor till företag. Det är en annan logistik och det har tagit lång tid att ställa om till att få detta att fungera mot konsument också. Men mycket har hänt de senaste åren när nya uppstickare har etablerats på den svenska marknaden.

Vad har Sverige att lära av Kina?

Vi har delvis redan lärt oss en hel del. T ex inspireras svenska logistikaktörer av hur de kinesiska företagen jobbar med AI för att optimera rutter och fyllnadsgrad. Men jag tror t ex vi kan lära oss mer av Kinas välutbyggda infrastruktur av paketboxar både utanför arbetsplatser och flerfamiljshus. Det tror jag kommer bli en viktig del av leveransen framöver.

Hur ser du på framtidens e-handel – har leveranser en avgörande roll för hur utvecklingen kommer att ske?

Ja, vi kommer vilja ha möjlighet att få varor levererade supersnabbt och fler av varorna kommer levereras hem. Men det viktigaste är att stärka kundupplevelsen. Och då måste konsumenten få styra leveransen mer.

HÅLL DIG UPPDATERAD!

Scroll to Top