Stefan Karlöf- En snabb inblick i logistikbranschen

Stefan Karlöf

Stefan Karlöf- en snabb inblick i logistikbranschen

Som chefredaktör och grundare av tidningen “Supply Chain Effect” jobbar Stefan Karlöf mycket nära logistikbranschen. Nedan ger han er en snabb inblick kring de utmaningar, den utveckling samt framtid som branschen står inför. 

Vilka ser du som de största utmaningarna i branschen just nu? Och framöver?

”Just nu i slutet av februari är det Coronaviruset, COVID-19, som sätter världen i skräck och skapar enorma problem i leveranskedjorna, exempelvis för bilindustrin som förlitar sig på kinatillverkade komponenter från fabriker som nu har stängt på grund av viruset. På längre sikt är utmaningarna inom logistik och supply chain ganska klassiska, det handlar om att arbeta mycket mer gränsöverskridande, samarbeta, öppna upp och dela information i flödet. Den intensiva utvecklingen av mjukvaror, som bland annat baseras på artificiell intelligens och maskininlärning är också en stor utmaning, men ännu mer en fantastisk möjliggörare.”

Supply Chain Effect firar 10 år – hur har området Supply Chain utvecklats under de senaste 10 åren?

”Det händer massor och har hänt mycket, men utvecklingen går i allmänhet lite långsammare än vad vi tror när vi beskriver trenderna. Förändring tar tid. En av de mest påtagliga och snabba utvecklingstrenderna är e-handelns explosion och alla dess följder för lagerhantering, last-mile-distribution och hållbarhet. En annan stark trend är genomslaget av automatisering och robotisering både i lager och i olika administrativa processer i försörjningskedjan.”

Om man istället tittar framåt, hur tror du branschen ser ut om 10 år?

”Jag tror att lagerautomation, smarta supply chain-mjukvaror och hållbara transporter har slagit igenom på bred front. Däremot tror jag att vi fortfarande har en lång väg kvar att gå vad gäller att samarbeta funktions- och organisationsöverskridande i försörjningskedjan.”

Vad utmärker Supply Chain Effect, vem riktar den sig till och vad är målsättningen med tidningen?

”Tidningens idé redan vid starten för tio år sedan var att leverera ett högkvalitativt innehåll om de senaste trenderna och lösningarna inom supply chain och logistik till supply chain-ansvariga, logistikchefer och andra beslutsfattare i försörjningskedjan. Samtidigt är vi ett ett forum och ekosystem som sammanför läsekretsen med de främsta leverantörerna inom supply chain- och logistikområdet.”

Vad är det som gör Supply Chain så intressant?

”För mig handlar det om att supply chain för de allra flesta företag är en helt avgörande, vital process med stor påverkan på kostnader, intäkter, kundvärde och tillväxtförmåga. Supply Chain Management omfattar dessutom flera intressanta dimensioner, bland annat organisationsutveckling, samverkan, hållbarhet och en enormt spännande teknikutveckling.” 

Vill du veta mer om “Supply Chain Effect”? Besök dem här »

HÅLL DIG UPPDATERAD!

Scroll to Top